Compozitia in fotografie:
În realizarea unei fotografii bune, determinant este interesul sincer al fotografului faţă de subiect. Acesta este primul pas în realizarea unei fotografii care să reprezinte cu adevărat subiectul. Din păcate majoritatea fotografilor neglijează acest aspect (al subiectului) punând în prim plan partea tehnică a realizării fotografiei (aparatul, obiectivul, filtru, ultimele achiziţii în acest domeniu). Astfel se explică multitudinea de fotografii care “nu spun nimic”, plictisitoare, lipsite de interes. Aşadar succesul sau insuccesul fotografiei este în primul rând rezultatul atitudinii fotografului faţă de subiect combinată cu abordarea prin mijloace tehnice a subiectului.
Fotograful pus în faţa subiectului ales trebuie să-l înţeleagă, să intre în legătură cu el. Să afle ceea ce e caracteristic pentru acel subiect, ce trebuie scos în evidenţă, ce trebuie eliminat. Toate fotografiile vor reprezenta viziunea fotografului asupra acelui subiect. Dacă acelaşi subiect va fi imortalizat de doi fotografi imaginile lor vor fi diferite.
Ce privim prin vizorul aparatului fotografic?
Ce proporţii folosim între latura mică şi latura mare?
Cum facem încadrarea?
Pe lat sau pe înalt?
Unde trebuie plasate obiectele?
Iată câteva întrebări la care fotograful amator trebuie să-şi răspundă înainte de a realiza o fotografie de calitate. în rândurile de mai jos încercăm să dăm câteva răspunsuri.
Ce privim prin vizorul aparatului fotografic?
La prima privire prin vizorul aparatului observăm o înşiruire de subiecte plasate în cadru într-o anumită ordine sau răspândite la întâmplare. Astfel, suprafaţa cadrului conţine o multitudine de elemente şi posibile subiecte care se oferă fotografului. El trebuie să discearnă ce anume va păstra în cadru şi ce va elimina. Ce este mai reprezentativ şi ce nu este. Păstrează toate detaliile, câteva sau numai unul singur care să reprezinte subiectul. Această alegere este una din cele mai importante în procesul realizării unei fotografii.
Ce proporţii folosim între latura mică şi latura mare?
Cum facem încadrarea? Pe lat sau pe înalt? Proporţiile între latura mică şi cea mare a fotografiei corespund formatelor standard de filme şi de hârtie fotografică. Sunt proporţii armonioase folosite la majoritatea fotografiilor. Fotograful nu este totuşi obligat să respecte aceste standarde, alte formate putând contribui la redarea subiectului în modul în care fotograful doreşte. Aşadar avem un dreptunghi cadru. Acest dreptunghi îl putem aşeza pe latura mică sau pe cea mare (pe orizontală sau pe verticală). Din păcate considerentul după care se face această alegere la majoritatea fotografilor amatori este bazat pe ideea că “pe înalt prind şi vârful muntelui, crucea bisericii …etc.”
Formatul pe orizontală sugerează stabilitate (latura de jos sugerează pământul, cea de sus cerul, cadrul impune stabilitate). Aşadar pentru subiectele de tipul: peisaj în linişte, odihnă, deplasare pe orizontală etc. vom alege în majoritatea cazurilor încadrarea pe orizontală.
Încadrarea pe verticală pare instabilă, pare că “se poate răsturna”. în cazul unor subiecte cum ar fi: deplasare pe verticală, deplasare în adâncime, tensiune, înălţime etc. este indicată încadrarea pe verticala.
Formatul pătrat de fotografie se potriveşte cel mai bine la compoziţii simetrice.
Unde trebuie plasate obiectele? în general tendinţa la fotografii amatori este aceea de a plasa subiectul în mijlocul cadrului. Această plasare a subiectului este neindicată. Dacă privim subiectul pentru câteva clipe constatăm că nu-l mai vedem decât pe el. Excesul de simetrie face ca alte detalii din fotografie să se estompeze până la dispariţie. Aşadar centrul fotografiei este considerat un punct slab al cadrului. în general subiectul se plasează în centrul fotografiei în compoziţiile unde este nevoie de o construcţie foarte echilibrată.
Punctele şi liniile forte ale unei fotografii sunt poziţiile cele mai indicate pentru plasarea principalului element compoziţional al fotografiei.
Compozitia se bazeaza in general pe elementele care atrag ochiul. Totul tine de echilibru intre zonele asupra carora vrei sa atragi ochiul. Dar contrastul este exact primul lucru care atrage atentia. Si asta inainte de o zona luminoasa. Vrem sa zicem ca un obiect mai inchis va atrage atentia daca are un fundal mai deschis. Contrastul este esential deci, pentru imaginea ta si pentru ce va povesti ea.
Dar contrastul nu este legat doar de tonalitati. Exista trei tipuri de contrast pe care le poti folosi in pozele tale.
Contrastul de tonalitati. Este important deoarece el singur produce liniile si formele in imaginile tale. Deci fara contrastul de tonalitati nu am vedea nimic in imagini. Marind acest contrast vei reusi sa intaresti tot ceea ce ghideaza ochiul si face conturul mai recogniscibil. Te poti gandi la acest tip de constrast si cand iti alegi momentul pentru a face poze. Daca vrei sa pozezi silueta unui trecator momentul ideal nu este cel in care se vad clar cele doua picioare in V rasturnat dar cand se detaseaza de pe fundal.
Te poti si juca cu lumina si sa te orientezi pentru ca aceasta sa intareasca contrastele. Contre-jour este fara indoiala situatia cea mai evidenta.
Contrastul de culori. La fel ca si contrastul de tonalitati, acesta poate crea si ele linii si forme in imagini. De altfel, este indispensabil atunci cand cel de tonalitati nu este prezent. Culorile complementare pot veni cu mai multa forta pentru imaginile tale, cu mai mult impact si nu uita ca nuantele calde atrag mai mult ochiul.
Contrastul de concepte si de idei. Nu este foarte folosit deoarece este cel mai putin vizual dar este la fel de important intr-o imagine. Chiar mai important decat celelalte. Contrastul de idei este cea mai buna modalitate de a spune o poveste. Acesta are nevoie atat de o compozitie precisa cat si de momentul potrivit.
Dar acesta poate sa schimbe o poza banala intr-o poza interesanta foarte repede. Iata cateva exemple- sarac versus bogat, uman versus animal, uman versus natura, mare versus mic, etc.
Contrastul de concepte poate sa implice foarte tare spectatorul. Si daca ii atati curiozitatea isi va aminti de imaginile tale. Incearca deci sa incluzi acest tip de contrast la tine in imagini fara sa uiti ca se poate aplica la aproape orice. Il poti crea chiar si din punct de vedere tehnic. Poti forta perspectiva de exemplu.
In rest, totul tine de cum percepem cadrul respectiv. ve vrem de la el. Ce ne ofera perspectiva, si nu in utimul rand, subiectul.
Portrete indoor
Prev post